Doel bereikt: deelnemers De Roze Mars stappen meer dan 5 keer de wereld rond tegen borstkanker

Antwerpen –  Tijdens De Roze Mars wandelden 2.309 deelnemers 6,4 keer de wereld rond voor het goede doel. Daarmee hebben zij samen met initiatiefnemers Pink Ribbon vzw en P&V Verzekeringen hun doelstelling om van 1 tot 31 mei minstens vijf maal rond de wereld te stappen ruimschoots behaald. Het doel van de campagne was om meer aandacht te vragen voor borstkanker, maar ook om alle Belgen aan te zetten om zichzelf een gezondere levensstijl aan te meten.

Met 2.309 waren ze, de deelnemers aan De Roze Mars. Samen wilden ze tijdens de maand mei, die door Pink Ribbon en P&V Verzekeringen tot stap-maand omgedoopt werd, vijf maal rond de wereld stappen. De deelnemers slaagden met glans. Samen stapten ze 6,4 keer de wereld rond. Eén rondje rondom de wereld telt ruim 40.000 km. In totaal wandelden de deelnemers van De Roze Mars 255.563 kilometer. De actieve stappers zetten gemiddeld 8.750 stappen en 6,5 kilometer per dag.

Met de deelname aan De Roze Mars werken de deelnemers enerzijds aan hun gezondheid, anderzijds steunen ze het goede doel door een donatie van € 5. Op deze manier werd € 34.640 ingezameld. Dat bedrag zal Pink Ribbon voor enkele concrete projecten gebruiken. Dit jaar is dat onder meer het project Kankerregister, waarbij men naar een gelijke behandeling van alle borstkankerpatiënten streeft.

Doorheen de maand mei spoorde Pink Ribbon de deelnemers van De Roze Mars aan om elke dag minstens 30 minuten extra te stappen, maar ook om andere gezonde gewoontes zoals gezond eten en voldoende slapen aan te houden. Een gezonde en evenwichtige levensstijl vermindert de kans op borstkanker immers en kan zelfs één kankerdiagnose op drie voorkomen. Matig bewegen, zoals een simpele wandeling van een half uurtje per dag, kan hierbij al een positief effect hebben. Dit zowel om borstkanker te voorkomen als om de levenskansen van patiënten en ex-patiënten van borstkanker te verhogen.

“De Roze Mars wou deelnemers aanmoedigen om minstens 30 minuten extra te bewegen per dag. Dat halfuurtje heeft weinig impact op je dagelijkse routine en is dus slechts een kleine moeite, maar voor je gezondheid is het een enorme stap vooruit”, aldus Brigitte Boonen, Executive Director bij Pink Ribbon.

In totaal namen maar liefst 39 bedrijven deel aan De Roze Mars, waaronder Belgocatering, Trenker Laboratories, Mondelēz International, De Lijn, Hays, Vlerick Business School, Vivium Verzekeringen en natuurlijk initiatiefnemer P&V Verzekeringen zelf.

Cathy Vigneron, HR Manager bij P&V Verzekeringen, vertelt: “Onze medewerkers dragen Pink Ribbon een warm hart toe, dat was de afgelopen maand duidelijk te merken. Meer dan 550 gedreven werknemers zetten in mei hun beste beentje voor. De stappen van P&V Verzekeringen zijn goed voor twee rondjes rond de aarde. Daar zijn we als verzekeraar oprecht trots op. In onze sector is preventie immers erg belangrijk, en die 30 minuten extra beweging per dag maken echt wel een verschil. Bovendien zien we niet enkel de gezondheidsvoordelen van meer beweging, deze actie was ook een boost voor de sociale cohesie tussen onze medewerkers. Zo werd er op regelmatige basis ’s middags een lunchwandeling georganiseerd. Dat zijn initiatieven die je als werkgever natuurlijk graag ziet!”