Lynn Van Royen roept in aangrijpende radio- en videospot op om je haar te doneren aan Pink Ribbon

De vzw lanceert ‘Geknipt voor haar’ om zoveel mogelijk vrouwen te helpen hun haar te houden

Pink Ribbon, de nationale organisatie in de strijd tegen borstkanker, lanceert haar nieuwste project ‘Geknipt voor haar’ met een aangrijpende radio- en videospot. In de spot roept Lynn Van Royen op je paardenstaart te doneren aan Pink Ribbon. Het nieuwe ‘Geknipt voor haar’-project heeft een dubbel doel. Zo zal Pink Ribbon van een deel van de gedoneerde paardenstaarten hoog kwalitatieve pruiken laten maken die borstkankerpatiënten aan een voordelig tarief kunnen aankopen. De andere paardenstaarten worden eveneens verkocht aan voornamelijk Belgische pruikenmakers om fondsen in te zamelen. Met de opbrengst ervan zal Pink Ribbon hoofdhuidkoeling financieren.

Na een borstkankerdiagnose start een behandelingstraject, waar chemotherapie soms noodzakelijk is. Deze therapie beschadigt het hoofdhaar van patiënten. Haaruitval lijkt dan onvermijdelijk, wat voor vele patiënten de meest ingrijpende nevenwerking is van hun behandeling. Plots staat op hen te lezen dat ze ‘ziek’ zijn. Om hen te helpen lanceert Pink Ribbon haar nieuwe ‘Geknipt voor haar’-campagne. Met de gedoneerde paardenstaarten wilt de vzw zo veel mogelijk borstkankerpatiënten helpen hun haar te houden. Enerzijds  dankzij een therapie met hoofdhuidkoeling, anderzijds door hoogkwalitatieve pruiken van Belgische pruikenmakers aan te bieden aan een voordelig tarief.

Lynn Van Royen, stem van de aangrijpende radiospot, licht toe waarom ze haar schouders onder dit project heeft gezet: “Jammer genoeg kennen we allemaal wel iemand met borstkanker. Chemotherapie en haaruitval zijn een ontzettend zware opdracht voor patiënten. Haaruitval maakt de ziekte plots écht en zichtbaar. De tekst van de radiospot raakte me meteen, kippenvel! Het geeft me voldoening dat ik mijn steentje kan bijdragen, dat ik er mee kan voor zorgen dat we met deze campagne een groot publiek bereiken om zoveel mogelijk vrouwen te helpen een zware periode door te komen.”

Bekijk en beluister hier de spot

Pink Ribbon werkt samen met Belgische pruikenmakers om het gedoneerde haar te sorteren, klasseren en een correcte prijs te bepalen. Deze pruikenmakers zullen er enerzijds haarstukken mee produceren, die borstkankerpatiënten aan een voordelig tarief (-20%) kunnen aankopen. Het overige haar wordt verkocht. Als donateur kan men het traject van het haar volgen. Op die manier kunnen donateurs op beide oren slapen dat hun paardenstaart een (borst)kankerpatiënt in België gelukkig maakt.

Brigitte Vanderveren, Executive Director bij Pink Ribbon legt uit wat met de opbrengst van de verkoop va, het haar gebeurt: “Hoofdhuidkoeling is een behandeling in het ziekenhuis waardoor de impact van chemotherapie op de haarwortels wordt gereduceerd. Daardoor kan haaruitval bij (borst)kankerpatiënten (gedeeltelijk) worden voorkomen. Hoofdhuidkoeling wordt in de ziekenhuizen gratis aangeboden. Naast de inzet van personeel is de belangrijkste kost de aankoop van de machines. Met ‘Geknipt voor haar’ zal Pink Ribbon de Belgische ziekenhuizen financiële bijstand verlenen om deze dure toestellen aan te kopen en de therapie te bekostigen.“

Voor de realisatie van het project geniet Pink Ribbon de gewaardeerde steun van Trenker Farmaceutische Laboratoria, de apotheken van Multipharma, de salons van Treatwell en vele andere kapperszaken.

Trenker Farmaceutische Laboratoria legt uit waarom ze dit project willen steunen: “Wij willen vrouwen in België heel graag aanmoedigen om hun paardenstaart aan Pink Ribbon te schenken zodat borstkankerpatiënten hun schoonheidskapitaal, namelijk hun haar, kunnen houden of terugkrijgen. Vrouwen die hun paardenstaart doneren krijgen, als ze dat willen, een gratis doosje Alline Procap haargroeivoedingssupplement.”

Meer info: https://pink-ribbon.be/gekniptvoorhaar