Morgen zal het stadhuis van Brussel in het roze gehuld worden ter gelegenheid van de ‘World Breast Cancer Awareness Day’.

Het stadhuis van Brussel zal deze donderdag, 19 oktober, in de roze schijnwerpers gezet worden ter ere van de ‘World Breast Cancer Awareness Day’. Deze ‘Pink Illumination’ wordt in België georganiseerd door Pink Ribbon vzw, de nationale organisatie in de strijd tegen borstkanker, in samenwerking met het cosmeticabedrijf The Estée Lauder Companies. Met deze actie wil de Stad Brussel een signaal geven aan alle inwoners en zo haar steun betuigen aan diegenen die strijden of gestreden hebben tegen borstkanker, alsook aan hun families of vrienden.

Al meer dan twintig jaar, verlicht The Estée Lauder Companies belangrijke locaties over de hele wereld in het roze om de aandacht te vestigen op borstkanker. In navolging van de jaarlijkse traditie worden een aantal gebouwen in België in het roze gehuld tijdens de ‘International Breast Cancer Awareness Month’. Het stadhuis van Brugge stond van 28 september tot 2 oktober 2023 van zonsondergang tot middernacht in de roze schijnwerpers om de start van de Internationale Borstkankermaand kracht bij te zetten, net als het stadhuis van Lier. Dat verlichtte ’s avonds van 27 september tot en met 13 oktober. Het stadhuis van Brussel wordt ook verlicht op donderdag 19 oktober, tussen 21u en 23u, ter gelegenheid van de ‘World Breast Cancer Awareness Day’.

Hilde Debackere, gedelegeerd bestuurder van Pink Ribbon, duidt het belang van deze Pink Illumination:  “Met deze actie willen we de start van de internationale borstkankermaand oktober in de kijker zetten en alle (ex-)borstkankerpatiënten en hun directe omgeving een hart onder de riem steken. Niemand vecht namelijk alleen tegen borstkanker. We zijn dan ook enorm blij dat dit jaar opnieuw zulke mooie illuminaties plaatsvinden en we extra zichtbaarheid kunnen vragen voor de ziekte die maar liefst 1 vrouw op 9 in ons land treft.”

Philippe Close, burgemeester van Brussel, voegt hieraan toe : "Het is heel belangrijk dat de overheid deze boodschap mee uitdraagt en mensen aanmoedigt om zich te laten screenen. Want als je er op tijd bij bent, kan dat iemands leven redden. Daarom heeft de stad Brussel ervoor gekozen om haar stadhuis te verlichten. We organiseerden bovendien voor het tweede jaar op rij nog andere initiatieven op vlak van sensibilisering, informatie en preventie.”

Ondanks de blijvende energiecrisis staan de betrokken steden 100% achter dit initiatief. Sommige steden zullen dan ook gebruik maken van energiezuinige LED-verlichting en niet overal zal deze verlichting de hele nacht blijven aanstaan. Door aan Pink Illumination deel te nemen, steunen de steden de boodschap van Pink Ribbon vzw en roepen ze iedereen ook op om zich tijdig te laten screenen.

The Estée Lauder Companies is al sinds 1992 nauw betrokken bij alle Pink Ribbon-initiatieven. Het bedrijf zet zich al jarenlang in voor het ‘creëren van een borstkankervrije wereld’. Deze visie werd 30 jaar geleden gelanceerd door Evelyn Lauder, schoondochter van de oprichtster Estée Lauder. Evelyn Lauder bracht de eerste ‘Breast Cancer Awareness’-campagne op gang en staat aan de wieg van het allereerste roze lintje. Ze was overtuigd van het belang van communicatie in de strijd tegen de ziekte, en zette zich daarom onvermoeibaar in voor de Pink Ribbon-campagnes. Ook in 2023 is het bedrijf één van de hoofdpartners van Pink Ribbon België vzw en steunen ze mee deze Pink Illumination.

Isabelle De Cock, General Manager van The Estée Lauder Companies België: “Borstkanker is wereldwijd de meest vastgestelde vorm van kanker en overtrof in 2020 voor het eerst longkanker volgens de Wereldgezondheidsorganisatie. Daarom is het voor The Estée Lauder Companies ontzettend belangrijk om projecten rond preventie, opsporing van borstkanker en psychosociale zorg van patiënten en hun omgeving te blijven ondersteunen. Een van de initiatieven om aandacht te vragen voor borstkanker en om degenen die door de ziekte zijn getroffen, te eren, is om wereldwijde monumenten in het roze te verlichten in oktober. We zijn dan ook vereerd dat het stadhuis van Brussel dit jaar opnieuw verlicht zal zijn.”

Bekijk de foto’s van eerdere edities van de ‘Pink Illumination’ in Brussel in de galerij hieronder.