Olivia Borlée geeft het startschot voor De Roze Mars

Pink Ribbon doopt oktober om tot stapmaand en wil met de deelnemers aan De Roze Mars minstens 10 x rond de wereld stappen

Olivia Borlée, ambassadrice van De Roze Mars, geeft op 1 oktober het startschot voor De Roze Mars, een leuke online bewegingschallenge van Pink Ribbon. Wandelen is in coronatijden populairder dan ooit tevoren. Er staan nu reeds dubbel zoveel deelnemers aan de virtuele startlijn dan in 2019. Dit jaar is de uitdaging dan ook groter dan ooit: de vzw Pink Ribbon wil haar De Roze Mars-record breken en minstens tien keer de wereld rondstappen. De Roze Mars is geen typisch wandelevent dat op één dag plaatsvindt, maar een individueel engagement gedurende de hele maand oktober (Internationale borstkankermaand) waaraan vanop eender welke locatie deelgenomen kan worden. Op die manier worden alle Belgen aangespoord dagelijks 10.000 stappen te zetten om aan hun gezondheid te werken en meteen de strijd tegen borstkanker een duwtje in de rug te geven.

Wandelchallenge

Elke dag krijgen 26 vrouwen in België te horen dat ze borstkanker hebben. 1 op 3 kankers kan vermeden worden door een gezonde levensstijl. Daarbij speelt beweging een belangrijke rol. Wandelen is de meest populaire sport in België. Maar liefst 34% van de Belgen wandelt regelmatig. Het is dan ook een eenvoudige en doeltreffende manier om lichaam en geest een positieve boost te geven! Daarom organiseren Pink Ribbon en P&V Groep De Roze Mars: een campagne die Belgen wil aanzetten om, gedurende oktober, elke dag minstens 10.000 stappen te zetten.

Brigitte Vanderveren, Executive Director bij Pink Ribbon vertelt: “Maar al te veel Belgen leiden een zittend (beroeps)leven en bewegen te weinig. Met de deelname aan De Roze Mars werk je enerzijds aan je gezondheid, maar anderzijds steun je met je bijdrage ook het goede doel. Het ingezamelde geld zal Pink Ribbon voor concrete projecten gebruiken. Dit jaar is dat onder meer het project Stichting Kankerregister, dat een gelijke en betere medische behandeling van alle borstkankerpatiënten nastreeft.”

Hilde Vernaillen, CEO van de P&V Groep vult aan: “Met dit initiatief willen we het belang van een gezonde levensstijl benadrukken, onder andere bij de preventie van ziektes zoals borstkanker. Als verzekeraar is het correct vergoeden van geleden schade natuurlijk ontzettend belangrijk. Maar we zien -als coöperatief verzekeraar- onze rol nog breder. Daarom zetten we sterk in op preventie, op het voorkómen van schade."

Iedereen kan zich online registreren bij het digitaal bewegingsplatform www.derozemars.be en via een stappenteller of smartphone zijn stappen synchroniseren. Iedere deelnemer kan individueel, met een team of  met een bedrijf een maand lang vanop eender welke locatie meestappen: thuis, op de werkvloer of op vakantie. Op het online platform worden alle stappen verzameld en kunnen deelnemers steeds in realtime de voortgang van het aantal kilometers, het stijgende aantal deelnemers en de virtuele competitie volgen.

Opwarming in september

In september werden de stappen van de reeds ingeschreven deelnemers alvast geregistreerd op het platform. Tijdens deze opwarmingsfase werd al twee keer de wereld rondgestapt. Dat is goed voor 80.000 km. Vanaf 1 oktober worden alle tellers weer op nul gezet en ambieert Pink Ribbon minstens tien keer de wereld rond te stappen. In 2019 wandelden 2.309 deelnemers 6,4 keer de wereld rond voor het goede doel.

Oliva Borlée, ambassadrice van De Roze Mars vult aan: “Als je gezond bent lijkt alles vanzelfsprekend. Tot je met de vreselijke ziekte wordt geconfronteerd. Sport geeft je de mentale kracht om tegenslagen te overwinnen”.

Zeven Pink Ribbon wandelingen

Om de deelnemers een duwtje in de rug te geven, lanceerde Pink Ribbon, in samenwerking met Wandelknooppunt.be, zeven unieke wandelingen verspreid over heel België. Elke wandeling volgt een traject in de vorm van het Pink Ribbon lintje en telt zo’n 10.000 stappen, wat neerkomt op 7 tot 8 km. Dat is goed anderhalf uur wandelen.

Pink Ribbon wandelroutes zijn te vinden in de omgeving van Averbode, Bosland, Gaasbeek, Drongengoed, Rodeberg, Pays des Collines en Burg-Reuland. Alle wandelroutes kunnen eenvoudig en gratis gedownload worden op https://www.wandelknooppunt.be/nl/events/de-roze-mars en kunnen afgedrukt worden, opgeladen worden in de app of via gpx bestand gevolgd worden.

Valérie Fornoville