Op 8 mei verschijnt 'Omhelzingen'

door Marleen Finoulst

Borstkanker is meer dan een ziekte, gevolgd door een behandeling. De diagnose gooit je hele leven overhoop én dat van je omgeving.

Omhelzingen focust op de veranderde lichamelijke intimiteit tussen patiënten en hun partners, familie en vrienden. Het begint allemaal met getuigenissen uit de realiteit. Over hoe de relatie met het lichaam verandert en de impact op je liefdesleven. Over kinderwens en de angst om de genetische aandoening door te geven. Maar ook over hoe het voelt als je moeder en je zus de loeiharde diagnose krijgen en jij niet.

Dit boek verzamelde getuigenissen van mensen uit de omgeving van borstkankerpatiënten. Hun verhalen worden vervolgens in een context geplaatst door verschillende experten, onder wie een seksuoloog, een oncoloog, een psychotherapeut, een kinderpsycholoog, een plastisch chirurg, een genetic counselor, een voedingsdeskundige en zelfs iemand die mannen met borstkanker bijstaat.

Omhelzingen waagt zich op zeer gevoelig terrein. De getuigenissen zullen de lezer regelmatig een krop in de keel bezorgen, terwijl de wetenschappelijke kadering concrete raad en perspectief bieden aan iedereen die van ver of dichtbij te maken heeft met borstkanker. Een intens menselijk en noodzakelijk boek.

Marleen Finoulst is gewezen huisarts en maakte in de jaren 90 een carrièreswitch naar de media. In 2018 schreef ze het boek Van chocolade word je slimmer en in 2020 genoot ze bekendheid vanwege haar boek Dokter Google. Ze is vandaag de dag Editor in chief bij Gezondheid en Wetenschap, waar ze zich vooral focust op kritisch omgaan met gezondheidsinformatie. Ook is ze coördinator van het Kenniscentrum Borstkanker bij Pink Ribbon.
Marleen Finoulst
Het boek Omhelzingen is ook beschikbaar in het Frans onder de titel Étreintes

Omhelzingen | Marleen Finoulst | Paperback | 200 blz. | € 22,99 | ISBN 978 905 240 832 3 | Ook beschikbaar in het Frans als Étreintes | Paperback | € 21,99 | ISBN 978 905 240 892 7 | Verwacht op 8 mei 2024

Website preview
Omhelzingen
In Omhelzingen getuigen experts, familie en partners over intimiteit in al zijn vormen na borstkanker. Over wat chemo doet met je libido. Over moeders en dochters. De opbrengst gaat naar Pink Ribbon.
www.houtekiet.be

Niet voor publicatie

Bent u geïnteresseerd in een interview met de auteur? Op 14 mei wordt het boek officieel voorgesteld in auditorium P. Brouwer op de Health Campus in Jette. U bent van harte welkom.

Wie het boek graag op voorhand leest, kan een manuscript opvragen via [email protected].

Uitnodiging boekvoorstelling 14 mei.pdf

Ruth Geysen