Pink Ribbon lanceert zeven wandelingen doorheen België naar aanleiding van De Roze Mars

De vzw gaat hiervoor een samenwerking aan met wandelknooppunt.be

Pink Ribbon, de nationale organisatie in de strijd tegen borstkanker, lanceert, in samenwerking met wandelknooppunt.be, zeven Pink Ribbon wandelingen. Dit partnerschap is ontstaan naar aanleiding van De Roze Mars, een leuke online bewegingschallenge gedurende oktober. De vzw doopt de maand oktober om tot ‘stap-maand’ en raadt aan minimum 30 minuten per dag éxtra te bewegen. De 7 Pink Ribbon wandelroutes hebben de vorm van het Pink Ribbon lintje en tellen elk zo’n 10.000 stappen.

De Roze Mars

Elke dag krijgen 26 vrouwen in België te horen dat ze borstkanker hebben. 1 op 3 kankers kan vermeden worden door een gezonde levensstijl. Daarbij speelt beweging een belangrijke rol. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie moeten we minstens vijf dagen per week 30 minuten matig bewegen. Dat halfuurtje extra wandelen per dag is al voldoende om onze gezondheid een mooie extra boost te geven. Maar we hebben nog een heel eind te gaan, want volwassenen zitten gemiddeld 8,3 uur per dag stil. Meer bewegen is niet altijd even makkelijk voor wie een sedentair (beroeps)leven leidt. Daarom organiseren Pink Ribbon en P&V Groep De Roze Mars: een campagne die Belgen wil  aanzetten om elke dag minstens 10.000 stappen te zetten.  Met de 7 wandelroutes hoopt Pink Ribbon een eerste duwtje in de rug te geven aan iedereen die meer wilt bewegen en wilt werken aan een actieve levensstijl.

Brigitte Vanderveren, Executive Director bij Pink Ribbon vertelt: “10.000 stappen per dag zetten is niet zo’n grote moeite; het heeft weinig impact op je dagelijkse routine, maar voor je gezondheid is het een enorme stap vooruit. Met deze wandelroutes gaan we een stapje verder en willen we iedereen stimuleren en inspireren om gekende en verborgen parels in België te ontdekken op een actieve manier.”

Hilde Vernaillen, CEO van de P&V Groep vult aan: “Met dit initiatief willen we het belang van een gezonde levensstijl benadrukken, onder andere bij de preventie van ziektes zoals borstkanker. Als verzekeraar is het correct vergoeden van geleden schade natuurlijk ontzettend belangrijk. Maar we zien -als coöperatief verzekeraar- onze rol nog breder. Daarom zetten we sterk in op preventie, op het voorkómen van schade."

7 Pink Ribbon wandelingen

Wandelknooppunt.be zet graag haar schouders onder het goede doel Pink Ribbon en De Roze Mars campagne. Daarom stippelde de organisatie 7 unieke wandelingen uit verspreid over heel België. Elke wandeling volgt een traject in de vorm van het Pink Ribbon lintje en telt zo’n 10.000 stappen, wat neerkomt op 7 tot 8 km, dat is goed anderhalf uur wandelen.

Pink Ribbon wandelroutes zijn te vinden in de omgeving van Averbode, Bosland, Gaasbeek, Drongengoed, Rodeberg, Pays des Collines en Burg-Reuland. Alle wandelroutes kunnen eenvoudig en gratis gedownload worden op https://www.wandelknooppunt.be/nl/events/de-roze-mars en kunnen afgedrukt worden, opgeladen worden in de app of via gpx bestand gevolgd worden.

Ontdek alle Pink Ribbon wandelroutes: https://www.wandelknooppunt.be/nl/events/de-roze-mars

Pink Ribbon routes in de buurt

Aan de Abdij van Averbode werd een route uitgetekend. Een prachtig bouwwerk op het grenspunt tussen de provincies Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg. Via het Mariapark wandelt men door het natuurgebied Averbode Bos en Heide. Men ontdekt er uitgestrekte bossen langs vennen en moerassen. De paadjes kabbelen hier door een uniek landschap in Vlaanderen.

Ook aan de Soeverein in Lommel kan gewandeld worden. Het (letterlijke) hoogtepunt van de wandeling is de uitkijktoren met observatiekijker die je een spectaculair 360° uitzicht over de Lommelse Sahara bezorgt. Na het vogelspotpunt maakt de zandweg plaats voor een verharde wandelgrond en kan men nog kennismaken met enkele dartelende paardjes in de wei.

Valérie Fornoville

Pink Ribbon kan dit jaar, ondanks de onzekere tijden, opnieuw rekenen op de erg gewaardeerde steun van haar hoofdpartners: Estée Lauder Companies, Carrefour, Nationale Loterij, Maasmechelen Village en de Claes Retail Group (CRG).