Pink Ribbon tovert Blue Monday om tot Pink Monday

“Pink is the new Blue …” Met deze campagne roept Pink Ribbon bedrijven opnieuw op om op 15 januari Blue Monday om te toveren tot een Pink Monday. Op Pink Monday vragen wij bedrijfsleiders, HR-managers en werknemers om aandacht te besteden aan borstkankerpreventie en verleent de vzw Pink Ribbon duurzaam advies met het oog op een vlottere re-integratie van collega’s-patiënten op de werkvloer.

Van Blue naar Pink Monday

Blue Monday is een gekend begrip. De Britse psycholoog Cliff Arnall riep de term ooit in het leven. De derde maandag van het nieuwe jaar is de meest deprimerende dag van het jaar, volgens Mr. Arnall. Mensen voelen zich neerslachtig, omdat het zeer vroeg donker is, de feestdagen achter ons liggen en er ook niet meteen nieuwe vakanties in het verschiet liggen.

En precies daarin wil Pink Ribbon verandering brengen! De missie van Pink Monday bestaat er dan ook in om de meest sombere dag van het jaar om te dopen tot een positieve dag van sensibilisering op de werkvloer voor borstkankerpreventie en het creëren van een moment van hoop en steun aan getroffen collega’s. Want 1 op 9 vrouwen wordt getroffen door borstkanker, ook 1 op de 9 vrouwelijke collega’s.

Hoe kunnen bedrijven een Pink Monday organiseren?

Als een bedrijf de meest deprimerende dag van het jaar hoopvol wil kleuren, borstkanker bespreekbaar wil maken op de werkvloer en getroffen medewerkers een hart onder de riem wil steken, dan kan dat door zich gratis te registreren op https://pinksupport.pink-ribbon.be/event/pink-monday-nl/home.

Deelnemende bedrijven krijgen op dit platform bij registratie een eigen bedrijfspagina waarop ze updates en foto’s van hun roze activiteiten naar aanleiding van hun Pink Monday kunnen plaatsen. Zo kunnen zij de buitenwereld tonen dat ze de strijd tegen borstkanker steunen door bijvoorbeeld hun logo voor één dag roze te kleuren en hun medewerkers te vragen om op 15 januari roze kledij te dragen. Vrijblijvend kunnen ze bovendien aan fondsenwerving voor Pink Ribbon doen ter ondersteuning van de Pink Ribbon-projecten. Op het Pink Monday-platform vinden deelnemende bedrijven heel wat gratis tools zoals visuals voor een social media-campagne en andere communicatiedragers om te sensibiliseren voor de strijd tegen borstkanker.

Wensen deelnemende bedrijven nog meer inspiratie op te doen of willen zij enkele geanimeerde activiteiten organiseren met hun medewerkers? Dan biedt het Pink Monday-platform de mogelijkheid om een inspirerendetoolkit aan te kopen met informatieve video’s, een Pink Ribbon online escape room, bewegingstips, een receptenboek voor een gezonde lunch, een toegankelijk quiz over borstkankerpreventie en een Pink Monday-playlist voor een positieve sfeer.

Deze inspirerende toolkit kunnen bedrijven downloaden voor €495 (excl. BTW). Meer informatie vindt u op www.pinkmonday.be.

resources toolkit Pink Monday

Om zoveel mogelijk bedrijven te motiveren op 15 januari 2024 Blue Monday om te dopen tot Pink Monday, kan de vzw Pink Ribbon rekenen op de gewaardeerde steun van diverse partners waaronder Cohezio.

Meer informatie vindt u op www.pinkmonday.be.

Ruth Geysen

Senior Account Manager, Pink Ribbon