Pink Ribbonettes roeien tegen borstkanker in Brussel

Op woensdag 1 mei nemen de Pink Ribbonettes uit Brussel voor het derde jaar op een rij deel aan een roeitocht van maar liefst 12 kilometer die hun eigen stad zal doorkruisen. De Pink Ribbonettes zijn (ex-)borstkankerpatiënten die met de steun van de vzw Pink Ribbon enkele peddelclubs opgericht hebben. In roze drakenboten of kano’s roeien ze in het teken van borstkanker. Met deze actie willen ze de strijd tegen borstkanker zichtbaar maken en taboes doorbreken.

De vaartocht, die een twee- tot drietal uur zal duren, start om 11 uur aan het kanaal bij het sportcomplex van Brussels Royal Water Sports in Vilvoorde en heeft het Anderlechtse Cercle des Régates de Bruxelles Kayak (crbk) als eindpunt. Naast de Pink Ribbonettes uit Brussel nemen ook de Pink Ribbonettes uit Lier en Turnhout deel aan deze roeitocht.

Heel wat vrouwen met borstkanker moeten naast een borstamputatie ook de lymfeklieren in de oksel laten verwijderen. Die amputatie brengt soms een zeer onaangenaam neveneffect met zich mee dat ook wel het ‘dikke arm’-syndroom genoemd wordt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat roeien een zeer aangewezen sport is om die ‘dikke arm’ te vermijden of te beperken. Bovendien versterkt sporten de natuurlijke afweer, waardoor de therapie beter aanslaat en er minder kans op herval is. De deelneemsters willen daarnaast met hun roeiacties de taboesfeer rond de ziekte doorbreken en vinden veel steun bij hun roeiende lotgenoten.

Achtergrond van de Pink Ribbonettes
Pink Ribbon stuurde in oktober 2015 tien (ex-)patiënten naar Venetië om daar de kneepjes van het roeien onder de knie te krijgen. Nadien besloten enkele dames om zelf een Belgisch initiatief op te richten: Pink Ribbonettes was geboren. Het initiatief bestaat ondertussen in Lier, Turnhout en Brussel.

De Pink Ribbonettes uit Brussel trainen op volgend adres: Cercle des Régates de Bruxelles Kayak (crbk), Rue des Grives 53 in Anderlecht.